A Szovjetunió összeomlása után a nyugati elit úgy gondolta, hogy az emberiség előtt álló lényegi kérdések eldőltek. A korábban tévúton járó országok majd szépen sorban magukévá teszik a magasabb rendű nyugati értékeket, és a világ minden táján kivirágoznak a liberális demokráciák. Ennek a gondolkodásnak a legszebb példája Fukuyama munkássága, aki egyenesen a történelem végéről írt, és győztest hirdetett a civilizációk küzdelmében.
Legkésőbb 2001-ben azonban az ikertornyok összeomlásakor be kellett látnunk, hogy csupán nyugati arrogancia volt a történelem végéről fantáziálni. Kiderült, hogy sokkal inkább Huntingtonnak volt igaza, aki már a 90-es években a civilizációk összecsapásáról beszélt. Azóta láttuk a háborúkat Irakban, Afganisztánban, ott voltak az Arab tavasz forradalmai és csalódásai, a folyamatos konfliktus India és Kína, vagy Kína és az USA között. Csak, hogy néhányat megemlítsünk a nagy civilizációk összecsapásai közül.
Tavaly az ukrán-orosz háború mutatta meg élesen, hogy Oroszország nem fogja csendben tűrni, hogy beolvadjon a multikulturális, nyugati világba.
Az elmúlt hetek franciaországi zavargásai pedig azt mutatták meg, hogy a tömegesen érkező bevándorlók sem fognak szépen, csendben beolvadni a multikulturális, nyugati világba.
Fukuyama tévedett, a történelem nem ért véget. Nem ért véget Ukrajnában, Szíriában, Afganisztánban, nem ért véget a Földközi-tengeren hánykódó csónakokban, valamint Brüsszel, Párizs, Berlin és Bécs bevándorlónegyedeiben sem.
Jó kérdés, hogy a nyugat a tömeges migráció és a multikulturalizmus erőltetése kapcsán miért nem látja már be ezt. Lehet, hogy az önhitt nyugati hatalmak egyszerűen rosszul mérik fel a helyzetet, és még mindig azt hiszik, hogy mindenki az ő értékeiket akarja magáévá tenni? Hiszen hogyan is létezhetnének egy ember számára magasabb értékek a szép nyugati eszményeknél, mint például a korlátlan egyéni szabadság?
Azonban miért is lenne vonzó a többszörös identitásválságban lévő nyugat egy magát erősnek tartó civilizációból érkező bevándorló számára? Nem lehet, hogy az érkezők csak addig fogadják el a nyugati értékeket, amíg ez az érdekükben áll? Például egy iszlám civilizációból érkező ember számára miért ne lehetne vonzóbb egy, a személyi szabadságot háttérbe szorító rendszer a demokráciánál?
Az egyre komolyabb konfliktus a civilizációk között előre vetíti, hogy a bevándorlók a jövőben még jobban fognak ragaszkodni a származási országuk kultúrájához. Ha pedig az integráció kevésbé működik, akkor a multikulturális társadalmak sokkal inkább csak egymás mellett élő emberekből állnak majd, és nem lesznek igazi közösségek. Az ilyen együttélések pedig nagyon sérülékenyek.
Nekünk, magyaroknak az lehet a szerencsénk, hogy Nyugat-Európában már látszanak a multikulturális kísérlet eredményei, és ezért tanulhatunk a hibáikból.
A multikulturális társadalmak utópiája Fukuyama lila ködében fogant. A történelem azonban nem ért véget, az illúzió szertefoszlott. Vajon ki és mikor látja be, hogy a multikulturális társadalmak felsőbbrendűsége is illúzió volt csupán, és a nemzetállamok jelentik a megoldást a 21. század kihívásaira?